The Fidget Spinner Phenomenon

Fidget di dalam bahasa melayu bermaksud ‘gelisah’. Spinner pula boleh dimaksudkan sebagai pemutar atau putaran.

Di Malaysia alat permainan ini telah menjadi viral dan fenomena bila mana ia dijual di merata tempat dengan pelbagai rekabentuk, corak dan warna dengan kualiti yang berbeza-beza.

Pemainnya pula bukan sahaja dari kalangan kanak-kanak malah remaja dan orang dewasa juga turut terjebak dengan permainan ini tidak kita lelaki atau perempuan.

Saya cuba bereksperimentasi alat permainan ini dengan membawa pulang 1 unit Fidget Spinner yang berharga RM15 seunit. Ternyata ia menjadi rebutan anak-anak walaupun mereka tidak tahu apakah sebenarnya benda itu.

Apa yang mereka tahu ia diputarkan dengan jari dan letakkannya di mana-mana permukaan yang rata. Dari satu sisi pandangan, ia kelihatan tidak ubah seperti permainan biasa yang hanya diputar-putarkan. Tetapi hakikatnya ia lebih dari sekadar permainan untuk bermain.

Anak kedua saya yang berumur 3 tahun mempunyai masalah mengekspresikan apa yang ada di dalam hatinya melalui verbal dan ini menjadikannya seorang yang agak kurang hendak berkomunikasi secara lisan walaupun dengan ahli keluarga sendiri. Keadaan ini menjadikan dia lebih banyak menggunakan gerak tubuh dengan harapan agar ada yang mampu fahami apa yang cuba disampaikan. Dia dilihat sebagai pemberontak, sangat nakal, tidak dengar cakap dan agresif.

Itu sebelum dia diberikan permainan Fidget Spinner ini.

Setelah 2 hari saya membelikannya Fidget Spinner ini ada beberapa perubahan ketara dapat dilihat berlaku pada dirinya. Padanya Fidget Spinner hanya sebagai satu permainan.

Perkara yang menakjubkan berlaku selepas itu. Tiba-tiba dia menjadi seorang yang sangat petah bercakap. Dia juga mampu untuk duduk diam dan fokus pada apa yang saya sampaikan secara lisan sama ada dengan tujuan memberi nasihat atau mengajarnya mengenal huruf dan nombor.

Saya mengujinya dengan kiraan 1-10 menggunakan jari. Ternyata mindanya lebih cepat berhubung dan mampu mengingat dengan tepat dalam masa yang singkat. Secara psikologi walaupun tanpa bukti yang kukuh permainan Fidget Spinner ini mampu memberi kesan yang positif terhadap perkembangan minda kanak-kanak. Bahkan dia kini boleh menggantikan ibunya untuk membebel terhadap ayahnya.

Saya melihat Fidget Spinner ini sebagai revolusi alat bantuan mengajar dan pembelajaran (ABMP). Hanya dengan bermain permainan ini mampu memberikan banyak impak pada emosi dan psikologi kanak-kanak.

Namun begitu ini adalah pandangan dan pengalaman peribadi saya sahaja. Apa yang saya lalui mungkin berbeza pada orang lain. Nanti saya akan ceritakan pula bagaimana Fidget Spinner mampu membuat saya lebih tenang ketika di tempat kerja.

Nasihat saya jika belikan anak-anak anda Fidget Spinner pastikan ia dari rekabentuk yang selamat dan tidak memudaratkan. Sebagai ibu bapa juga kita perlu awasi kegiatan mereka dengan permainan ini. Jangan sampai ia menjadi satu kelalaian pada anak-anak kita kerana terlalu asyik bermain hingga mengabaikan pembelajaran mereka. Pastikan waktu bermain itu adalah dibawah kawalan anda dan ada hadnya.

Saya amat mengalu-alukan pendapat dan pandangan dari ibu bapa lain mengenai hal ini. Tinggalkan keperihatinan di ruangan komen dan saya ucapkan berbanyak terima kasih kerana sudi memberikan idea dan buah fikiran.

Baca seterusnya disini http://bit.ly/2qgC0NF

 

Advertisements

3 thoughts on “The Fidget Spinner Phenomenon”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s