Jenis-jenis Fidget Spinner di Pasaran

Saya telah pun memberikan pandangan berkenaan fidget spinner pada entri sebelum ini menerangkan secara ringkas perlukah memberikan fidget spinner pada anak-anak dan fungsinya yang bukan sekadar alat permainan.

Entri kali ini saya akan dedahkan pula berkenaan jenis-jenis fidget spinner yang merangkumi rekabentuk luarannya, jenis bearing dan adakah ia merbahaya atau tidak.

Sebelum itu ingin saya tegaskan disini bahawa penulisan saya ini adalah pandangan peribadi saya hasil dari bacaan dan kajian saya sama ada secara maya atau melalui pengalaman sendiri. Saya bukanlah seorang pakar kanak-kanak atau pakar psikologi. Cuma seorang insan biasa yang mempunyai 3 orang anak.

Mari kita mulakan dengan foto-foto dibawah ini:

Hand-Spinner-Finger-Fidget-Hybird-Alloy-Bearing-Gyro-Kids-Adult-Desk-FocusToy

Jadi, apa pandangan anda setelah melihat tiga foto di atas?

Foto pertama diperbuat dari bahan logam aloi. Walaupun rekabentuknya mempunyai bucu seakan tajam tetapi sebenarnya ia tidak tajam. Mampu memberi kecederaan ringan ketika bermain jika melakukan skill level pertengahan ke atas. Tidak sesuai untuk kanak-kanak. Negara pengeluar China.

Foto kedua pula mempunyai rekabentuk umpama bilah pedang atau sabit. Diperbuat dari bahan logam aloi. Bearing tengah dari ceramic. Tajam? Tidak tapi mampu mencederakan pengguna dan orang lain ketika bermain. Tidak sesuai untuk kanak-kanak. Negara pengeluar China.

Foto ketiga diperbuat dari bahan besi dan dibentuk umpama shuriken. Tajam? Kemungkinan besar. Sangat tidak sesuai untuk kanak-kanak. Negara pengeluar tidak diketahui.

Ini cuma antara dari banyak rekabentuk fidget spinner yang menjadi kerisauan pihak kerajaan dan ibu bapa. Banyak lagi rekabentuk yang lebih extreme di pasaran terutamanya yang dijual di internet.

Ibu bapa harus memastikan fidget spinner di tangan anak-anak bukanlah dari jenis rekabentuk seperti ini. Memang nampak rare, ekstrem, cantik dan bergaya. Tapi jika berlaku kecederaan kita juga yang susahnya.

Seperti apa yang telah saya nyatakan pada entri saya sebelum ini, ibu bapa perlu untuk mengawal anak-anak terhadap permainan ini. Jangan hingga terlalu leka sampai mengabaikan pelajaran.

Sila baca entri saya yang sebelumnya disini  

1 thought on “Jenis-jenis Fidget Spinner di Pasaran”

Leave a Reply

